Renungan Buya Hamka mengenai Kemerdekaan

- Orang yang merdeka ialah orang yang berhati teguh dan kuat. Tidak bergeser lantaran satu halangan. Tidak berubah lantaran satu rintangan, baik rintangan musuh atau rintangan ketakutan. Dikerjakannya suatu kewajiban yang dirasai oleh hatinya, bukan lantaran meminta upah, tetapi lantaran demikianlah yang diperintahkan hatinya. Bintang kehormatan tidak menipunya, pangkat dan gaji tidak memperdayakannya.
Renungan Buya Hamka mengenai Kemerdekaan

- Orang yang merdeka ialah orang yang tidak takut menderita lantaran melaksanakan kewajiban. Tidak mau menyembunyikan kebenaran yang telah dipilih oleh hati sanubarinya, walaupun banyak orang akan benci!

- Orang yang merdeka ialah orang yang tidak ditipu oleh nama kemasyhuran dan pujian. Yang dicarinya ialah hakikat dan perhatian dari orang berakal budi.

- Orang yang merdeka ialah orang yang tidak membebek dan mengangguk, menurut kata orang lain. Menulis apa yang didiktekan orang.

- Orang yang merdeka ialah orang yang berkata, sebab hatinya menyuruh berkata. Dan diam sebab hatinya menyuruh diam. Perkataannya tidak berubah menurut perubahan zaman. Kalau sekiranya zaman itu akan mengingkari kebenaran, dan berhenti sebelum keadilan menang.

- Orang yang merdeka ialah orang yang hormat pada dirinya dan sanggup memikul resiko. Sanggup bertanggung jawab. Dirinya berdiri sendiri dan tegak sendiri, bukan di bawah pengaruh orang lain. Gagah perkasa tetapi tidak takabur. Kuat kemauannya lantaran kuat keyakinannya.

Selamat Mencari Kemerdekaan Hakiki...

repost from group dakwah whatsapp

Tidak ada komentar: